Tuesday, June 14, 2011

Չկրկնել 1921 թ.-ի սխալը

Աթենքում լույս տեսնող Հայաստան պարբերականի զրույցը Եվրոպայի հայերի համագումարի նախագահ Կարո Հակոբյանի հետ:
- Հարգելի պարոն Հակոբյան, Հայաստանում տեղի են ունենում գործընթացներ՝ նկատում ենք ‎իշխանություն-ընդդիմություն հարաբերությունների մեղմացում, այսպես ասած ավելի կիրթ և ‎հանդուրժող հարաբերություններ ու մոտեցումներ: Ի՞նչպես եք գնահատում այս շրջադարձը:‎
- Յուրաքանչյուր քաղաքական գործընթաց և փոփոխություն, որ երկրում նվազեցնի ‎լարվածությունն ու առճակատումները, բնականաբար, նպաստելու է երկրի ‎կայունությանը, ուստի և ողջունելի է:‎

- Ի՞նչ է պատահել: Ինչո՞վ է պայմանավորված հարաբերությունների այս շրջադարձը, որ ‎մարտիմեկյան դեպքերի, բանտարկությունների և շուրջ երեք տարի լարվածությունից հետո, ‎‎առանց ուղղակի բանակցությունների, ինչպես հաստատել են կողմերը, որոշել են մեղմացնել ‎մոտեցումները: ՀԱԿ-ի առաջնորդ՝ Լեւոն Տեր-Պետրոսյանը դա պայմանավորում է մի քանի ‎‎ազդակի, այդ շարքում՝ արաբական երկրներում ծավալված հակապետական ցույցերի, Ադրբեջանի ‎սպառազինման, տնտեսական տագնապի և այլնի հետ:‎
- Պարզ է, որ միջնորդված բանակցություններ է կայացել: Դա ամենևին էլ ‎‎անբնական և զարմանալի գործընթաց չէ: Իսկ նշված գործոնները առանձին, և եթե կուզեք նույնիսկ միասին, բնականաբար, կարող ‎‎էին ազդել, սակայն չէին կարող հիշատակված փոփոխությունների պատճառ հանդիսանալ, ‎‎եթե բացակայեր միջնորդող կողմերի դերակատարությունը:‎

- Ի՞նչն է մղել միջորդող կոմերին, թողնելով շուրջ մեկ տասնյակ լուրջ տագնապներ` Հյուսիսային ‎‎Աֆրիկայից Միջին Արևելք, Եմենից Աֆղանիստան ու Պակիստան, լծվեն Հայաստանի ‎ընդդիմությանն ու իշխանությանը հաշտեցնելու գործին, շուրջ երեք տարի անտեսումից հետո, ‎‎արևմտյան դիվանագետները հերթական հանդիպումներ են կազմակերպում ՀԱԿ-ի ‎ներկայացուցիչների հետ, իսկ ՀԱԿ-ից ոմանք հրավիվում են Մոսկվա:‎
- Կարևոր ու բանալի հարցադրում եք կատարում: Պետք է նկատի առնել մի քանի ‎կարևոր հանգամանք: Հայ-թուրքական տխրահռչակ արձանագրություններից հետո, ‎միջնորդ կողմերը ենթադրում են, որ Հայաստանը ունակ է ցանկացած փաստաթղթի ‎տակ ստորագրելու: Կովկասի և տարածաշրջանի նկատմամբ, միջնորդ կողմերի ‎շահագրգռվածությունները, իհարկե, տարբեր են, երբեմն անհամատեղելի, շատ ‎‎անգամ մրցակցող: Ակնհայտ է, որ աշխարհաքաղաքական (գեոպոլիտիկ) մի քանի ‎շահագրգռվածություններ, տարածաշրջանի նավթագազային պաշարների հետ ‎համատեղ, պատճառ են հանդիսացել, որ առկա մեծ շահերը եզրեր գտնեն: Արցախի ‎հարցով հայ-ադրբեջանական հակադրվածությունը տարածաշրջանը շարունակաբար ‎պահում է լարված: Նավթարտադրող Ադրբեջանը, իր հերթին ճնշում է բանեցնում ‎շահագրգիռ կողմերի վրա: Միջնորդ կողմերը գիտակցելով, որ հայկական որևէ ուժ, ‎միայնակը, Արցախի հարցով չի կարող մեծ զիջումների գնալ ու նաև գիտակցելով, որ ‎թե° հայ-թուրքական և թե° հայ-ազերիական առնչությունների նկատմամբ ՀՀ ‎իշխանության և ՀԱԿ-ի կեցվածքները մեծ մասամբ համընկնում են, փորձում են ‎նրանց հաշտեցնել` փաստորեն համատեղել: Դրանով է պայմանավորված ‎հայաստանյան հակադիր ուժերի նկատմամբ միջնորդող կողմերի վերաբերման ‎‎փոփոխությունն ու անբացատրելի ուշադրությունը: Իհարկե, ինչպես նշեցի, ‎‎ հայկական կողմերի մոտ նաև, անկասկած, առկա է լարվածությունը մեղմացնելու ‎ցանկությունը, ինչը կարող է դրական հետևանքներ ունենալ երկրի համար:‎

- Իր վերջին համարում ամերիկյան The New York Times-ը գրել է. «խնդրի կարգավորման ‎հիմնարար սկզբունքները պատերազմի հետևանքով տեղահանված հազարավոր ‎‎ադրբեջանցիներին հնարավորություն կտա ‎վերադառնալ իրենց բնակավայրեր, եւ այս հարցում ‎Հայաստանի նախագահը ‎պետք է համոզի իր ժողովրդին, որ այդ տարածքներում ապրող էթնիկ ‎հայերը ‎վտանգի չեն ենթարկվելու»: Իսկ ՀՀ արտգործնախարարության գերատեսչության ‎հայտարարությունը հաստատում է, որ կարգավորման հիմնարար սկզբունքների շուրջ հայկական ‎կողմն արդեն տվել է իր համաձայնությունը: ՀՀ արտգործնախարարությունը ինչպե՞ս է ‎համաձայնություններ տալիս նման գերխնդիրների նկատմամբ, երբ հանրությունը, բացի ‎հանդիպումների թվականից և վայրից ալ բան չգիտի և անտեղյակ է համաձայնություների բովանդակության ‎մասին:‎
- Բանակցային գործընթացների, մինչև որոշակի փուլ, խորհրդապահորեն ‎շարունակվելու երևույթը հասկանալի է, բայց դրանք չեն կարող շարունակվել, եթե ‎քննարկման և հավանության չարժանանան ժողովրդի մեծամասնության կողմից: ‎Հակառակ պարագայում կարող է պատահել այն ինչ-որ պատահել է բազմիցս և ‎պատահեց նաև Պաղեստինում: Վերնախավը, չի կարող անվերջ չարաշահել իր ‎նկատմամբ տածված վստահությունը: Բանակցային գործընթացների ‎ձախողման գլխավոր պատճառը, նրան հաջորդող ցավալի դեպքերը` ժողովրդի ‎կողմից տրված կրեդիտի չարաշահման պատճառով է տեղի ունենում: Միջնորդող ‎տերությունները, երբեմն պահանջում և պարտադրում են գործընթացներ, որ եթե ‎իրենք իրենց երկրներում նույնը կատարեին, անմիջապես կտապալվեին:‎

-Տեսակետ կա, որ ԱՄՆ և Իսրայելը փորձում են տարածաշրջանում Ադրբեջանին, Թուրքիայից ‎‎անկախ, առանձնահատուկ դերակատարություն շնորհել, զսպելով նաև Թուքիայի նոր՝ ‎Օսմանյան, ախորժակները: Մյուս կողմից, Թուրքիան փորձում է մոտենալ Ռուսաստանին, իսկ ‎Ռուսաստանը սիրաշահում է Թուրքիային: Նշված զարգացումները ուր կարող են տանել և ի՞նչ ‎‎անդրադարձ կարող են ունենալ Հայաստանի վրա:‎
- Ադրբեջանին առանձնահատուկ դերակատարություն վերապահելու ցանկացած ‎ծրագիր, որ խախտի շրջանային հավասարակշռությունը կարող է լրջորեն սպառնալ ‎հայկական շահերը: Սակայն, ուշադրությամբ հետևելով հանդերձ, չպետք է ‎չափազանցել այս մասին: Ադրբեջանի նկատմամբ նշված պարագան հիմնականում ‎պայմանավորված է, տարածաշրջանային այլ հակասությունների հետ, որի կորիզն է ‎հանդիսանում , Իրան-արևմուտք առճակատումը, որից շահեր է փորձում կորզել ‎‎Բաքուն: Գալով Թուրքիայի հարցին, իհարկե, Ռուսաստանի իշխող վարչակազմն ‎‎աներևակայելի կոռումպացված է, ինչը, միգուցե, իրենց ազգային անվտանգությանն ‎սպառնացող գլխավոր վտանգն է. Ռուսաստանում նկատում ենք հակասական ‎մոտեցումներ Թուրքիայի նկատմամբ, սակայն ոմանք Ռուսաստանում կարծում են, որ ‎նոր Աթաթուրք են հայտնաբերել: Անկասկած, դրանից, հիմնական տուժող է լինելու ‎նույնինքը` Ռուսաստանը: Թուրքիան շարունակում է մնալ` անվստահելի և ‎‎անկանխատեսելի հարևան բոլոր երկրների համար: Թուրքիայի հարևանների հետ զրոյական ‎կոնֆլիկտ ունենալու Անկարայի հայտարարած քաղաքականությունը, թուրքական ‎‎ակներև խորամանկություն է: Դա նկատելու համար բավարար է, լուսարձակի տակ ‎‎առնենլ վերջին 10 օրերի Թուրքիան, որ օգտագործելով հարևան երկրի խառնաշփոթ ‎կացությունը, ուժեր է կուտակել Սիրիայի սահմանի վրա: Վերջին օրերի ընթացքում, ‎Թուրքիան «մարդասիրական» նկրտումների անվան տակ, խախտել է Սիրիայի ‎սահմանը և հավակնում է` գաղթականներ պաշտպանելու անվան տակ, հարևան ‎‎երկրի հողի վրա ստեղծել «առընթեր միջանցք»:‎

- Որպես վերջին հարցում, տեսակետ է շրջում, որ Ադրբեջանը, այնքան էլ հետամուտ չէ ‎‎Արցախով, և շատ բան էլ չունի ստանալիք այնտեղից, որքան Զանգեզուրից: Ինչքան հավանական ‎‎է Զանգեզուրի նմատմամբ ագրեսիա և արդյո՞ք ադրբեջանական նման արկածախնդրություն, ‎հովանավորներ կգտնի՞: ‎
- Նշվածը դժվար, սակայն տրամաբանական սցենար է: Նկատի առնելով, որ նման ‎‎ագրեսիա, ուղղված է նաև Ռուսաստանի և Իրանի դեմ, խրախուսողներ միշտ էլ ‎կարող են գտնվել: Ոչ խաղախություն, ոչ պատերազմ վիճակում ոչինչ չի կարելի ‎‎բացառել: Ռազմական առումով, այսօր, երևի թե անհնար է նման ծրագրի ‎իրականացնելը, սակայն տարածքային զիջումներից հետո, Զանգեզուրը շատ ավելի ‎խոցելի կդառնա: Մեր բանակցողները չպետք է կրկնեն 1921թ.-ի սխալը:



No comments: