
Քաղաքական պայքարի համատեքստում է նաեւ ԱՄՆ-ում հայկական հանձնախմբերի աշխատանքը հատկապես «օրինական գետնին վրա», ըստ Ազատյանի. «Հիմա մենք ապահովագրական ընկերությունների, բանկերի դեմ դատեր բացինք եւ, ինչպես կըսեն, սեթլմենտներ, կարգադրություններ եղան, եւ հայերին հատուցում տրվեց: Հիմա ուղղակիորեն Թուրքիո պետական բանկի դեմ է դատ բացվել` Ինջիռլիկի ռազմակայանի հողերի վարձակալության կապակցությամբ, որուն մեկ մասն իմ մեծ մոր ընտանիքին կպատկանի: Թուրքիո մեջ այդ օրինական գետինն է»: Բայց սփյուռքահայ գործչին ամենից ավելի հուզում է, որ մեկուկես մլն մարդկանց արյան հետ կապված դատը այսօր վերածվել է վիճակագրական վեճի եւ պատմական ճշմարտությունը հաստատելու կամ հերքելու անհեթեթ իրականության, այդ ուղղությամբ հսկա պայքար կա` թուրքերը Հալաչօղլուի գլխավորությամբ ահագին մերժողական հրատարակություններ են հրատարակում. «Դժբախտաբար տակավին չունինք ամբողջական ցեղասպանագետներ, ինչպես Իսրայել Չառնին է Իսրայելում, որ Ցեղասպանության եւ հոլոքոսթի կենտրոն ունի. մենք այդպիսի կենտրոն չունինք, ունինք Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտը այստեղ: Իսկ Վաշինգտոնում, որ Ցեղասպանության թանգարանը պետք է բացվեր, շատ տխուր վիճակի` դատերու մեջ է: Ուրեմն` մեր գիտական հետազոտության ուսումնասիրության պայքարը շատ բուռն կերպով կշարունակվի, եւ ամեն տեղ ֆրանսերենով, ռուսերենով, հայերենով, անգլերենով նոր-նոր հրատարակություններ կելլեն: Այդտեղ ալ ստեղծված է հակասություն մը. Ցեղասպանության հարցի կապակցությամբ Հայաստանի պատմագետների, մասնագետների կարծիքը դժբախտաբար կհակադրվի դրսի, հատկապես Ամերիկայի պատմաբանների կարծիքներին, որոնցից մեկն, օրինակ, Ռոնալդ Սյունին է: Ոչ միայն նրան, այլեւ Ժիրայր Լիպարիտյանին, նույնիսկ Ռիչարդ Հովհաննիսյանին քննադատության կենթարկեն, որ տարբեր մտածողության տեր են, իսկ Հայաստանում շատ ավելի զուտ ազգայնական մոտեցում կա Ցեղասպանության հարցի վերաբերյալ: Հիմա մեր պրոբլեմն այն է, որ գիտնականներին չենք կարող սովետական շրջանի պես դոգմաների մեջ դնել, ազատ մտածող գիտնականներին այդպիսի բան ասել հնարավոր չէ: Բայց պատմական ճշմարտությունը Երեւան բերելը հարյուր տարի պետք չէ առնե, եւ արդեն հարյուրամյակն է, որ կմոտենա, մինչդեռ «ցեղասպանություն» բնորոշումը տակավին վերջնական տարազումը չէ ստացած: Սա բավական տխուր է Հայաստանի եւ դրսի գիտնականների համար, որոնք բացեիբաց վեճի մեջ են իրարու հետ»: Ե. Ազատյանը բերում է Ռոնալդ Սյունիի օրինակը, ով պնդում է, որ ցեղասպանությունը կանխամտածված չէր: Իսկ ահա Վահագն Տատրյանն ահագին նյութեր է հայթայթել` ուղղակի մասնահատուկ օրինակներով ապացուցելով Ցեղասպանության կանխամտածված լինելը. «Գոնե ինձի համար այդ հարցը մեկ երեւույթով արդեն լուծված էր. Թալեաթի «Սեւ տետրակում», որ վերջերս երեւան բերվեց, ամբողջ վիճակագրություններ կան, որտեղ` ի՞նչ թվով հայեր կան, ի՞նչ գույքեր ունին եւ ի՞նչ պրոցեսով պիտի տարագրվին եւ անոնց քանի՞ տոկոսը պիտի սպանվի: Արդեն ադիկա ամենեն անհերքելի փաստն է, որ կանխամտածված էր»:
Իր զեկուցման մեջ Ե. Ազատյանը եզրահանգում- առաջարկ է ներկայացնելու, թե այսօր պետք է միասնական մոտեցում ձեւավորել Հայոց ցեղասպանության կամ Հայ դատի հարցերի վերաբերյալ: Ո՞ր մոտեցումը, սակայն, պետք է միասնական մոտեցում համարել. «Ոմանց համար Հայկական ցեղասպանության հարցը կլուծվի, եթե թուրքերը ելնլեն-պաշտոնապես հայտարարեն` մենք ձեզ սպանեցինք, ներողություն: Մեկ քայլ անդին երթալով` ուրիշ խումբ մըն ալ կա, որի համար, այո, ներողություն պիտի լինի, հետն ալ նյութական հատուցում պիտի ըլլա: Երրորդ քայլը, որ ավելի արմատական է, եւ ես պիտի ըսեմ, որ դա ավելի հիմնական է, այն է, որ այդ հատուցումը ոչ միայն նյութական պիտի ըլլա, այլ նաեւ հողային հատուցում: Սակայն քաղաքականորեն իրապաշտ չէ այսօր ակնկալել, որ գնալով հզորացող Թուրքիան փոքրիկ Հայաստանին ադ հողային զիջումն ընե: Բայց պետք չէ հերքել այս երեքը միացրած սկզբունքային պահանջքը` թուրքերը ներողություն պետք է խնդրեն, նյութական հատուցում տան, եւ երրորդ` հողային զիջումի, պատմական Հայաստանի վերականգնումի մասին մտածեն: Եվ այս բոլորը միայն պետություն մը կրնա ընել: Եվ ով կրնա դա հանդիսանալ, եթե ոչ այսօրվա մեր փոքրիկ Հայաստանի պետությունը, որ բարեբախտաբար արտաքին քաղաքականության օրակարգի վրա դրած է ցեղասպանության հարցը»:
ՄԱՐԻԵՏԱ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆ
No comments:
Post a Comment