
Մինչ հարեւանների մոտեցման փոփոխությանը անդրադառնալը մեկ այլ բան արձանագրենք. երբ նայում ենք ԼՂ հակամարտության բանակցությունների ողջ պատմությանը, տպավորություն է ստեղծվում, որ միջնորդները կողմերին առաջարկել են այն ամենը, ինչը հնարավոր էր, ինչ կարելի է: 1997-ի հուլիսին, այնուհետեւ` 1997-ի դեկտեմբերի 2-ին Մինսկի խումբը հակամարտ կողմերին է ներկայացնում ղարաբաղյան կարգավորման առաջին եւ երկրորդ գրավոր առաջարկությունները, որոնք, որոշ տեղեկությունների համաձայն, հանգեցնում են ՀՀ նախագահ Լեւոն Տեր-Պետրոսյանի հրաժարականին` 1998-ի փետրվարի 3-ին: Հետեւաբար սրանից կարելի է ենթադրել, թե ի՞նչ կոնկրետ առաջարկներ էին ներկայացրել միջնորդները: Սրանից հետո ՌԴ ԱԳ նախարար Եվգենի Պրիմակովը կազմում եւ 1998-ի նոյեմբերի 10-ին կողմերին է ներկայացնում` «Ընդհանուր պետություն» առաջարկները, ինչը, ըստ էության, ենթադրում էր ԼՂ-ի` Ադրբեջանի կազմում ներառում, սակայն «աննախադեպ ինքնավարության սահմանումներով»: Այս առաջարկը մերժում է հարեւան երկրի նախագահ Հեյդար Ալիեւը` խիստ ուշագրավ պատճառաբանությամբ. «Սա հակասում է ադրբեջանցի ժողովրդի շահերին»: Մի փոքր դուրս գալով այս ժամանակագրությունից, նկատենք, որ, փաստորեն, այսօր, երբ Իլհամ Ալիեւը առաջարկում է «ԼՂ-ին տալ աննախադեպ ինքնավարություն, բայց Ադրբեջանի կազմում», նա դրանով իսկ «հակասում է ադրբեջանցի ժողովրդի շահերին»:
Ինչեւէ, «Ընդհանուր պետության» մերժումից հետո ստացվում է, որ ճիշտ է, Ստեփանակերտը դե յուրե դուրս է գալիս բանակցային գործընթացից, քանի որ նախագահ Քոչարյանը ներկայացնում էր նաեւ Ստեփանակերտի դիրքորոշումը, սակայն չի դադարում հակամարտության կողմ լինելուց: Հենց միայն այն, որ միջնորդները կամ միջազգային հանրությունը ոչ մի անգամ չեն կիրառել ԼՂ հակամարտության «երկու կողմ» եզրույթը, բավական խոսուն է: Բացի սրանից` Մինսկի խմբի համանախագահները հաճախակի հանդիպումներ ունեցել եւ ունենում են նաեւ Ստեփանակերտում: Սակայն հենց «Ընդհանուր պետության» «անհետացումից» հետո միջնորդների բոլոր առաջարկներում տեղ գտավ ու ամրագրվեց` «ժողովուրդների ինքնորոշման սկզբունքը», այժմ էլ հանդիսանում է հիմնահարցը լուծելու երեք` միմյանցից բաժանման ոչ ենթակա սկզբունքներից մեկը: Այսօր արդեն, երբ Հայաստանին ու Ադրբեջանին, ինչպես արդեն նշեցինք, միջնորդները կարծես թե առաջարկել են այն, ինչ կարելի էր, մնում է միայն մեկ տարբերակ` ուղիղ բանակցությունների սահմանում Ստեփանակերտի ու Բաքվի միջեւ, հակամարտության իրական ու բուն կողմերի: Բաքվում գիտեն, որ ամեն բան սրան է տանում, ու հենց այստեղ էլ նկատենք հարեւանների մոտեցումների ուշագրավ փոփոխությունը: Նախ` Միլլի մեջլիսի պատգամավոր Զահիդ Օրուջը 1news.az-ին ասել է. «Երկրի խորհրդարանում պետական բյուջեի քննարկման ժամանակ ես բարձրացրել եմ Ղարաբաղին ֆինանսավորելու հարցը: Այս գաղափարը վեր հանելով` մենք ունենք մի շարք թիրախներ: Նախ` Ղարաբաղի հայերը հանդիսանում են Ադրբեջանի քաղաքացիներ, բացի դրանից` դա է պահանջում Ադրբեջանի սահմանադրությունը: Ինչպես նաեւ մենք այս քայլով աշխարհին ցույց կտանք, որ Ադրբեջանը իր բոլոր տարածքները դիտարկում է որպես մեկ ընդհանուր եւ կարող է ճանաչել Ղարաբաղի հայերի քաղաքացիական իրավունքները: Եվ նաեւ` սա ազդակ կլինի Ղարաբաղի հայերին, որոնք անհանդուրժողական գործողություններ կարող են սկսել Հայաստանի դեմ»:
Փաստորեն, այսքան տարի Ղարաբաղին ու «Ղարաբաղի հայերին» չֆիանսավորելով կառավարությունը խախտել է ադրբեջանական սահմանադրությունը... սակայն սա քիչ էական է: Կարեւորն ու անգամ զավեշտալին պատգամավորի տրամաբանությունն է. այսինքն ինչպե՞ս պետք է իրականանա այդ ֆինանսավորումը, ո՞ւմ պետք է «միլինոնավոր մանաթները» փոխանցի Ադրբեջանի կառավարությունը: Հո վարչապետ Արթուր Ռասլիզադեն անձամբ չի՞ բերելու ճամպրուկով մանաթները ղարաբաղա-ադրբեջանական սահման` փոխանցելու ղարաբաղյան կողմին: Պարոն Օրուջի մնացյալ խոսքը թերեւս մեկնաբանությունների կարիք չի զգում, միայն գրանցենք Միլլի մեջլիսի պատգամավորի մոտեցումը` «...ֆինանսավորել Ղարաբաղի հայերին», այլ կերպ` «աշխատել Ղարաբաղի հայերի հետ»: Հաջորդ տարի մասին վերջին օրերին շատ է խոսվում` «Ղարաբաղի հայկական ու ադրբեջանական համայնքների հանդիպում»: Հիշեցնենք` նման հանդիպում պետք է լիներ Բեռլինում, բայց չեղավ, Փարիզում կրկին չեղավ, հիմա էլ «Ադրբեջանի հանրապետության Լեռնային Ղարաբաղի շրջանի ադրբեջանական համայնք» հ/կ-ի անդամ, Բաքվի կոնսերվատորիայի ռեկտոր Ֆարհադ Բադալբայլին, որին «Ազգը» անդրադարձել է արդեն, ասում է. «ԼՂ-ի ադրբեջանական համայնքը կպնդի հանդիպում` ԼՂ-ի հայկական համայնքի հետ` միասին ու խաղաղ համագոյակցության հարցերը քննարկելու համար»: Այս հանդիպումը, ինչպես իր հերթին «վստահեցրել է» նույն հ/կ-ի նախագահ Բայրամ Սաֆարովը, «տեղի կունենա Մոսկվայում».«Դեռ ստույգ ժամկետները հայտնի չեն, սակայն հայերի հետ մենք կհանդիպենք: Մենք պետք է հանդիպենք շարքային հայերի հետ...», ասել է Սաֆարովը: Դե իսկ պաշտոնական Բաքուն, իհարկե, գովաբանում է ադրբեջանական կողմի` այս «նախաձեռնությունը», օրինակ Միլլի մեջլիսի փոխխոսնակ Բահար Մուրադովան ասել է. «Մենք դրական ենք գնահատում ԼՂ-ի հայկական ու ադրբեջանական համայնքների` Մոսկվայում հանդիպելու մտադրությունը: Մենք կարծում ենք, որ ԼՂ-ում ապրած բոլոր մարդիկ պետք է վերադառնան, հանդիպեն միմյանց, ոպեսզի չեզոքացնեն անվստահության մթնոլորտը»: Այս կապակցությամբ հիշեցնենք Արցախի ԱԳ պաշտոնական հայտարարությունը. «Նախ պետք է որոշվի Ստեփանակերտի իրավական կարգավիճակը, նոր քննարկվի նման հանդիպումներ անցկացնելու հավանականությունը»: Գումարենք նաեւ Ադրբեջանի նախագահի աշխատակազմի արտաքին կապերի բաժնի վարիչ Նովրուզ Մամեդովի հայտարարությունը. «Անջատողական ռեժիմի այս վերջին հայտարարությունը ցույց է տալիս, որ հայկական կողմը առկա իրավիճակում հետապնդում է մեկ նպատակ` տապալել բանակցային գործընթացը»: Մամեդովը թերեւս դեռ այսքան անկեղծ ու այսքան ուշագրավ հայտարարություն չէր արել: Տեսեք` ինչպես վերը նշեցինք, ամեն բան այսօր տանում է Ստեփանակերտ-Բաքու ուղիղ երկխոսությանը, ու այս մասին արդեն հասկանում են նաեւ Բաքվում: Ապացույցը հենց Մամեդովի հայտարարությունն է: Նախ շեշտում է` «առկա իրավիճակում...», այսինքն` բանակցային ներկա փուլում, հետո, թե «հայկական կողմն ապացուցում է, որ ...հետապնդում է մեկ նպատակ` տապալել բանակցային գործընթացը»: Իսկ ո՞վ ասաց, որ բանակցությունների այսօրվա սեղանին դրված է «ԼՂ-ի հայկական ու ադրբեջանական համայնքների երկխոսության խնդիր»` սա մեկ, երկրորդը` թեկուզ եւ Արցախն անվանելով «անջատողական ռեժիմ»` Մամեդովը Ստեփանակերտի ԱԳ հայտարարությունը դիտարկում է որպես «հայկական կողմի» նպատակի վկայություն, ավելին` ժամանակ է գտնում պատասխանելու «անջատողական ռեժիմի» հայտարարությանը: Երրորդ` արդյոք սա չի՞ նշանակում, որ Բաքուն, կանխատեսելով հետագան, արդեն իսկ` «մեկ ֆինանսավորում է «Ղարաբաղին, մեկ` փորձում խոսել «հայկական համայնքի հետ», որպեսզի երբ փաստի առջեւ կանգնի, ցույց տա, թե «չէ՞ որ մենք արդեն խոսում ենք»: Ամենայն հավանականությամբ սա հենց այսպես է, քանի որ հակառակ պարագայում Մամեդովը չէր մեղադրի հայկական կողմին` ի դեմս, շեշտենք, Արցախի ԱԳՆ-ի, «բանակցությունները տապալելու մեջ», այլ կերպ ասած` Բաքվի պլանները տեսնելու ու դրանք տապալելու մեջ:
ՀՈՎԻԿ ԱՖՅԱՆ
No comments:
Post a Comment